הגישה הרכה לבריאות – אוסטאופתיה לתינוקות וילדים

המידע המקצועי בכתבה באדיבות: מארי אודיל – ראש תחום אוסטאופתיה במכבי טבעי

אוסטאופתיה היא שיטת טיפול היכולה לסייע במצבים אופייניים לתינוקות ולילדים ולמנוע בעיות בריאות בעתיד. למידע נוסף על אוסטאופתיה בתינוקות וילדים במכבי טבעי

לידה טומנת בחובה פוטנציאל למתח גופני רב עבור התינוק, מתח זה עלול לגרום למצבים שונים כגון: ריפלוקס, גזים, כאבי בטן, קשיים בהנקה, העדפת צד בהנקה, קשיי שינה, אסימטריה גופנית, טורטיקוליס, דלקת עיניים, דלקת אוזניים ועוד.

אוסטאופתיה היא שיטת טיפול שיכולה לסייע במצבים אלו, ולפני שנמשיך, כמה מילים על השיטה עצמה:

האוסטאופתיה היא שיטה שהומצאה על ידי ד״ר אנדרו טיילור סטיל רופא כללי ומנתח מארה״ב, במאה ה- 19. השיטה מטפלת בליקויים גופניים שנגרמו כתוצאה מטראומה, הפעלה לקויה של איבר כלשהו, פגם מולד או מחלה. טכניקות הטיפול הן מגוונות וכוללות: לחיצות, הזזה, מתיחה והנעה של עצמות, מפרקים ושרירים. לעיתים הטיפול כולל עיסוי שרירים של המטופל, במטרה להחזיר לגוף את התנועתיות והתפקוד התקינים ולהפחית כאב. בהיותה שיטת טיפול מגע שעדינה מאד ולא פולשנית, האוסטאופתיה היא טיפול אידיאלי עבור תינוקות רכים וילדים כאחד.

אוסטאופתיה - הגישה ההוליסטית

האוסטאופתית דוגלת בגישה ההוליסטית (מלשון Whole- שלם), המתבוננת על הגוף כמכלול, בוחנת כיצד החלקים השונים פועלים יחד, ושואפת להגיע אל שורש הבעיה. כלומר, השיטה אינה מסתפקת בטיפול סימפטומטי בלבד.

יתרון נוסף של האוסטאופתיה הוא שהשיטה היא בבחינת טיפול מונע. הטיפול עשוי לקדם פעילות תקינה של הגוף ולטפל  בכל חוסר איזון גופני כבר בשלב ראשוני, כדי למנוע החמרה בעתיד.

אוסטאופתיה לתינוקות

מארי אודיל אריק, ראש תחום אוסטיאופתיה במכבי טבעי, מסבירה לנו על החשיבות של טיפול בתינוקות: ״בשליש האחרון של ההיריון, כאשר העובר נמצא עם הראש לכיוון מטה, משקל גופו לוחץ על חוליות הצוואר והגולגולת. חשוב לשחרר את הציר הזה כמה שיותר מהר לאחר הלידה. בכל לידה, ובפרט בלידות ממושכות, לידות מכשירניות או כאלו שבוצעו בניתוח קיסרי, חשוב לטפל בתינוק על מנת למנוע התפתחות של הפרעות שונות״.

״הטיפול האוסטאופתי משחרר ומחזק את כל מערכות הגוף של התינוק״, ממשיכה מארי, והטיפול בתינוק בגיל הצעיר, מאפשר לנו למנוע השלכות בעתיד, כגון הפרעות קשב וריכוז, הפרעות ראייה, דלקות למיניהן, חולשת מערכת חיסון ועוד. הטיפול בתינוקות הוא עדין והמגע בגוף הילד רך וקליל.

יש לציין, שמטפלי אוסטאופתיה הבוחרים לטפל בילדים ותינוקות, עוברים הכשרה ייחודית וממוקדת, כדי להבין לעומק את האנטומיה והפיזיולוגיה בגילאים צעירים אלו.

הטיפול לא אמור לכאוב בכלל, מארי אודיל מרגיעה אותנו - לעתים התינוק בוכה כי הוא מרגיש דברים חדשים בגוף ועדיין לא יודע איך לפרש אותם. לעתים לוקח לגוף יומיים - שלושה כדי להטמיע את ״התיקונים״, ובזמן זה, יתכן שהתינוק יבכה יותר.

אוסטאופתיה לילדים

במהלך שנות הגדילה, ילדים עלולים לפתח בעיות במערכת השרירים והשלד, כתוצאה מפציעות ספורט, מקפיצות גדילה מהירות או מלקויות שונות. 

באמצעות האוסטאופתיה נוכל לאזן את מערכת שריר-שלד, להפחית כאב או אי נוחות ולהחזיר את הפעילות התקינה לגוף. ניתן לסייע לילדים גם במצבים כגון דלקות אוזניים חוזרות, כאבי בטן, עצבנות ,כאבי גדילה, הפרעות יציבה ועוד.

טיפול באוסטאופתיה מקל מאוד גם במצבים של קוצר נשימה ואסטמה: על ידי שיפור היציבה, אנו מייעלים את הפעילות של מערכת הנשימה וכך הכנסת האויר טובה יותר. הבנה זו היא בעלת פוטנציאל גדול לשיפור באיכות חיי הילדים שחיים עם אסטמה, וכמובן מאפשרת הקלה גדולה לילד ולהורים.

כל אלו מצביעים על האוסטאופתיה כשיטה שהיא בבחינת השקעה טובה לעתיד בטוח:

טיפול בתינוקות וילדים בהפרעות הנראות על פני השטח, תוך קידום בריאות גם בשנים הבאות.