רפואה משלימה לנשים

נשים - מצבים בהם יכולה הרפואה המשלימה לסייע לך

מנקודת מבט הוליסטית, מלווה הרפואה המשלימה במכבי טבעי את האישה לאורך חייה בדגש על תקופות משמעותיות: המחזור החודשי, כניסה להריון, הריון, גיל המעבר, תקופות של מתח ועייפות.

ליווי זה מתבטא בבניית תכנית טיפול אישית, שתתבצע במהלך הייעוץ הרפואי, ככלל בידי רופא מייעץ, וזאת לאחר תשאול ובדיקה רלוונטיים. הטיפולים ניתנים על ידי מטפלים מקצועיים ומנוסים בבריאות האישה.  

רפואה משלימה במצבים שכיחים בקרב נשים

להלן מספר מצבים שכיחים המלווים נשים במהלך חייהן והמענה הניתן להם ברפואה המשלימה.

מחזור חודשי  וחוסר איזון הורמונלי

בעשורים האחרונים אנו עדים בעולם המערבי להקדמת גיל הוסת או לחלופין לאיחור משמעותי. תופעות אלה נובעות ממספר סיבות. ישנם מחקרים הטוענים כי התנאים הסביבתיים, ביניהם תזונה ירודה באיכותה, מתח וחרדה גורמים לשינויים הורמונאליים היכולים להקדים או לאחר את מועד תחילת הוסת. טיפולים ברפואה משלימה כמו דיקור סיניצמחי מרפא, ייעוץ בתזונה טבעית, טיפולי מגע ועוד, יכולים להביא לאיזון הורמונלי, רגשי ונפשי ובכך להסדיר את הופעת המחזור החודשי.

תנאי לסדירות המחזור הוא פעילות שחלתית-הורמונלית תקינה שגם היא תלויה במצב רגשי מאוזן, בתזונה ובשמירה על אורח חיים בריא. גם כאן, טיפולי הרפואה המשלימה יסייעו בשמירה על תקינות המחזור החודשי.

תסמונת קדם ווסתית (PMS)

תסמונת קדם וסתית היא הפרעה שכיחה בקרב נשים פוריות. התסמונת מאופיינת על ידי רצף של שינויים הורמונליים הגורמים לתופעות לוואי עד לשבועיים לפני הופעת הוסת. התופעות הנפוצות הן:

כאב ראש, כאב גב תחתון, כאב בטן תחתונה, שינויים בפעולת המעיים, עצבנות, כמיהה למתוק, אגירת נוזלים ועוד. הטיפולים ברפואה משלימה נמצאו כיעילים בהקלה על התופעות הללו.

פוריות

תהליך הכניסה להריון מלווה בתעצומות נפש ובמעורבות רגשית ניכרת. על מנת ללוות את תהליך הכניסה להריון, ליעל ולשפר את סיכויי ההיקלטות, אנו מציעים השלמה של התהליכים הרפואיים הקונבנציונליים על ידי טיפולים ברפואה משלימה.  בשנים האחרונות מתאסף מאגר מידע מבוסס מחקר המאשר את יעילות שילוב הטיפול ברפואה משלימה במהלך טיפולי הפוריות.

מחקר שבוצע בקרב נשים המטופלות בהפריה חוץ גופית מצא כי שיעור הצלחת הטיפול בקרב נשים שטופלו גם ברפואה משלימה היה 42.5% לעומת 26% בקבוצת הביקורת. (Fertility & Sterility באוקטובר 2000)

הריון

תקופת ההיריון מתאפיינת במגוון רחב של תופעות: בחילות, הקאות, צרבת, עייפות,  כאבי גב וכיו"ב. לרוב הרפואה הקונבנציונלית נוקטת משנה זהירות בטיפול בנשים בהריון. הרפואה המשלימה נמצאה כיעילה ובטוחה לשיפור איכות החיים וטיפול במצבים אלו ויש באמתחתה כלים מגוונים להקל על תופעות אלה.

גיל המעבר

תקופת גיל המעבר המופיעה בסביבות גיל 50, מתבטאת בשינויים הורמונליים ובהפסקת יצור ההורמון הנשי אסטרוגן על ידי השחלות. הסימפטומים הנפוצים הם גלי חום והזעות, נדודי שינה, יובש ושינויים בעור וכן מצבי רוח משתנים. טיפולים ברפואה משלימה מסייעים להקלה בתופעות אלה. 

מחקר מראה כי טיפול בדיקור סיני תורם להקלה בתופעת "גלי החום" ומשפר את איכות החיים של נשים בגיל המעבר.

 

מתח ועייפות

נשים רבות מתלוננות לאורך מעגלי החיים על מתח מלווה בעייפות מתמשכת.

מחקרים מראים כי מתח לאורך זמן גורם להופעה של עייפות, חוסר חיוניות, ולעתים גם  להופעה של מחלות כרוניות.

הרפואה האינטגרטיבית (קונבנציונלית ומשלימה) ממליצה לטפל במתח ובעייפות הן בתופעות עצמן כשהן קורות והן במניעה ובקידום בריאות. טיפולים כגון דיקור סיני, הומאופתיה, תזונה טבעית, טיפולי מגע (שיאצוטווינארפלקסולוגיהעיסוי) יכולים לסייע בהבאה לאיזון, הרגעת מתח ושיפור באיכות החיים.

מיגרנה

מיגרנה היא אחד מסוגי כאבי הראש הנפוצים ביותר בעולם. ההתקפים יכולים להימשך מפרק זמן של דקות ספורות ועד ימים אחדים.

נשים סובלות ממיגרנות פי ארבע מגברים והסיבות לכך הן ככל הנראה הורמונליות. תימוכין לכך ניתן למצוא בקשר שבין העלייה בהתקפי המיגרנה אצל נשים לבין הופעת המחזור החודשי.

טיפולים ברפואה משלימה נמצאו יעילים בהורדת עצמת הכאב, משך ההתקף והקטנת תדירות הופעתו.

שיטות הטיפול ברפואה משלימה שנמצאו כמסייעות ברפואת נשים:

דיקור סיני

שיטת טיפול עתיקת יומין העושה שימוש במחטים דקות וסטריליות על מנת לגעת בנקודות לאורך מסלולים אנרגטיים בגוף. הדיקור מסייע לקידום תהליכים טבעיים בגוף האישה. מטרת הטיפול, לפי התפיסה הסינית, היא ליצור איזון אנרגטי המוביל להבראה עצמית. הטיפול מותאם אישית לכל אישה בהתאם לתשאול ובדיקה.

רפלקסולוגיה 

שיטת טיפול המתבססת על לחיצות ועיסוי עדין של כפות הרגליים.  המילה רפלקסולוגיה נגזרת מהמילה "REFLECTION" שמשמעותה השתקפות. הגוף כולו משתקף בכפות הרגליים וכך מתאפשר הטיפול דרך כפות הרגליים. טיפול ברפלקסולוגיה יעיל במיוחד להפגת כאב, מתח ועייפות ולשיפור החיוניות.

שיאצו

שיטת טיפול יפנית במגע המבוססת על הרפואה הסינית המסורתית. בדומה לדיקור, מטרת הטיפול היא להחזיר לגוף את כוח הריפוי הטבעי שלו, במקרה זה באמצעות לחיצות ומגע בנקודות לאורך מסלולי האנרגיה בגוף.

תזונה טבעית - נטורופתיה 

שיטת טיפול המתבססת על ייעוץ לשינוי הרגלי החיים באמצעות  תזונה, שימוש בצמחי מרפא, ויטמינים ומינרלים. האמונה בבסיסה של הנטורופתיה היא כי גוף האדם מסוגל לרפא את עצמו.  כך למשל, תופעות גיל המעבר מגיבות היטב לטיפול נטורופתי על ידי שימוש בצמחי מרפא  והתאמת תזונה. חוסר איזון הורמונלי ניתן לשפר באותם אמצעים.

ביופידבק

שיטה המאפשרת ללמוד ולהשיג שליטה בתפקודים פיזיולוגיים ורגשיים באמצעות תוכנת מחשב המציגה מדדים כמו: דופק, קצב נשימה וחום גוף בזמן אמת. השיטה מאפשרת הקלה במצבי חרדה, הגברת יכולת הריכוז, הרגעת עצבנות וכיו"ב.

למידע נוסף על טיפולי ביופידבק במכבי>>