הקמפוס של מכבי טבעי, שהוקם לפני כעשור ויועד למטפלים, מכשיר ומטפח היום את כל אחד מעובדי הארגון - רופאים, מטפלים, מתאמות שירות וגם אנשי מטה. במכבי טבעי לא שוקטים על השמרים ובכל שנה מעמיקים, משכללים ומרחיבים את המקום שממנו יוצאים תמיד עם הרבה יותר.
"פתח לי המון אפשרויות כמטפלת"
כשענת זיגלבוים, החליטה ללמוד רפלקסולוגיה בנוסף לעיסוקה כמעצבת גרפית, היא לא דימיינה שזה יהיה המקצוע שלה. בסיום הלימודים היא הציעה לחברה כאובה לעזור לה, זו סיפרה עליה לאחרים וענת מצאה את עצמה מטפלת ביותר ויותר אנשים. לפני כ- 5 נשים הצטרפה למכבי טבעי והיום היא משלבת בהנאה רבה, עבודה כרפלקסולוגית במרפאה, בקליניקה פרטית וגם כגרפיקאית.
"מהיום שהתחלתי לעבוד במכבי טבעי, הפכתי למטפלת יותר טובה", היא מספרת. "החשיפה כאן למגוון של מטופלים ושל בעיות, היא הרבה יותר משמעותית מאשר בקליניקה ולכן הניסיון שצברתי ועדיין צוברת, מצויין. העובדה שיש לי כל הזמן עם מי לחשוב, להתייעץ - בין אם במרפאה בראשל"צ שבה אני עובדת או בקבוצה המקצועית של הרפלקסולוגים של מכבי טבעי - מאוד חשובה לי".
בשנים שהיא במכבי טבעי, ענת מספרת ש'קפצה על הזדמנויות' להשתתף בכל קורס אפשרי לרפלקסולוגים בקמפוס. "ברפלקסולוגיה יש התמחויות כמו ילדים, עיכול, נשים ועוד. בקמפוס דואגים להביא מגוון של מרצים וכל אחד מגיע מהתמחות שונה, מביא גישה אחרת וידע שונה וזה עוזר לי להשתפר ולהתמקצע בתחומים שונים". היא מסבירה.
אחת ההכשרות היחודיות שענת עברה בקמפוס היא קורס של עמית מחקר GCP (Good Clinical Practice) ואחריו השתתפה במחקר, שעסק בהשפעה של טיפול רפלקוסולגי על חולים אונקולוגיים בהוספיס בית.
"זה קורס חשוב ויקר שבו זכיתי להשתתף בסבסוד מאוד משמעותי. הוא פתח לי המון אפשרויות כמטפלת וביניהן ההשתתפות במחקר שהיה חלק משיתוף פעולה בין מכבי טבעי ומכבי שירותי בריאות. טיפלתי בחולים קשים וזו היתה חוויה לא קלה, אבל מאוד משמעותית ומספקת בשבילי".
בכל שנה הקמפוס מציע הכשרות שמשלבות בין תיאוריה ופרקטיקה ובחלקם המטפלים גם מתאמנים אחד על השני. "במפגשים אנחנו מנתחים ביחד מקרים, מעלים שאלות וזו גם הזדמנות להפוגה בשיגרה עמוסה, שבה אנחנו מגיעים למקום מאוד נעים ותמיד מארחים ומפנקים אותנו".
"הקמפוס הוא אחד הדברים המדהימים שמקבלים מטפלים במכבי טבעי" ענת מסכמת. "הקורסים איכותיים, בחוץ הם יקרים מאוד וכאן לאורך שנים, אני פשוט לא צריכה לחפש קורסים מחוץ לרשת. זה נותן המון מוטיבציה ואתה מרגיש כל הזמן שאתה מקבל המון".
קמפוס שהוא מוסד
הקמפוס של מכבי טבעי הוקם לפני כ-8 שנים, כשהמטרה הראשונית שלו היתה לטפח מקצועית את המטפלים של מכבי טבעי. לאורך השנים הקמפוס הפך ל'מוסד' שגם מושך לרשת מטפלים מצויינים. "המטפלים שלנו יודעים מנסיון, שאנחנו משקיעים בתוכניות הכשרה מהשורה הראשונה, עם מרצים מובילים מהארץ ומחו"ל וכל זה, בסבסוד מאוד משמעותי עבורם כעובדים", מספרת איריס מנור, מנהלת אגף משאבי אנוש של מכבי טבעי.
הכשרות הקמפוס למטפלים נבנות בהובלת אגף הרפואה והמנהלת הרפואית של הארגון ד"ר גלי שטופמן, בשיתוף אגף משאבי אנוש. יש למכבי טבעי שיתופי פעולה אסטרטגיים עם מכללת רידמן ועם בית חולים מסין, שבמסגרתו נהנים המטפלים של הרשת מהרצאות של מרצים מסין בזום ומסדנאות במסגרת ביקורים בארץ. גם משלחת המטפלים של מכבי טבעי לבית החולים בסין עתידה להתחדש השנה - הזדמנות שכולם מחכים לה בהתרגשות.
לאורך השנים הקמפוס התרחב והתפתח: פעילותו מחוברת לאסטרטגיה העסקית של הארגון ומוצעות בו היום הכשרות לכל סוגי העיסוקים - רופאים מייעצים, מתאמות שירות, אנשי מטה וכמובן למטפלים. "בין אם בכניסה לתפקיד, במעבר לתפקיד ניהולי, הכשרה לחניכה או פשוט להתמקצעות והתפתחות אישית - כל אחד מהעובדים שלנו מפיק המון ערך מהקמפוס", איריס מסבירה. "אחד התפקידים של הקמפוס מבחינתנו הוא להיות מקום מפגש מקצועי שבו מנתחים מקרים, מנהלים שיח, מחליפים דעות ויש לו בהחלט גם תפקיד חברתי כמקום שבו העובדים שלנו פוגשים עמיתים ממרפאות אחרות, נוצרות בו היכרויות ואפילו ידידויות". היא מסבירה.
מכיוון שמכבי טבעי היא רשת בפריסה ארצית, פיתחו ברשת פתרונות למידה דיגיטליים - בין אם בלומדות או בזום, ולאחרונה גם הרחיבו את הפריסה הגיאוגרפית של כיתות הלימוד גם לאזור הצפון והדרום. "אלה התפתחויות חשובות שמאפשרות ומעודדות עובדים שלנו בכל הארץ להשתתף בקורסים, ואנחנו שמחים לשמוע תגובות מעולות".
אחת מתוכניות הדגל של הקמפוס היא קורס 'רפואה אינטגרטיבית' לרופאים מייעצים, שהוא חלק מהכשרה וליווי רחבים יותר. "הרופאים המייעצים שלנו הם למעשה הגשר בין רפואה קונבנציונאלית לרפואה משלימה וכל רופא שמצטרף למכבי טבעי משתתף בו. זו תוכנית שכוללת הרצאות, התנסות ותרגול מקרים בתחומים השונים של הרפואה המשלימה: רפואה סינית, מקצועות מגע, אוסטאופתיה וכירופרקטיקה, מיינדפולנס, ביופידבק והומאופתיה", מוסיפה ד"ר גלי שטופמן, מנהלת אגף הרפואה.
בשנה האחרונה, כחלק מתהליך אסטרטגי ששם במוקד את תחום המינְהַל, נבנתה בקמפוס תוכנית שממוקדת בהכשרה ייעודית למתאמות השירות. מתאמות שירות שמצטרפות למכבי טבעי משתתפות בקורס מקיף שמאפשר להן 'נחיתה רכה' בכניסה לתפקיד, ואחרות משתלבות בפיתוח מיומנויות מיחשוב, תקשורת בינאישית, שירות ואפילו עזרה ראשונה.
"אחת התוכניות שהשקנו בשנה האחרונה מיועדת למטפלים צעירים. בקמפוס שלנו הם רוכשים ידע וכלים שלא קיבלו במסגרת הלימודים וזה קרש קפיצה משמעותי עבורם כמטפלים חדשים", איריס מספרת. "אנחנו גאים לשלב בקמפוס מרצים פנימיים כמו ראשי תחום ומטפלים בכירים עם תחום מומחיות מיוחד. זו הזדמנות נהדרת לפיתוח אישי של העובדים שלנו ולמיתוג שלהם כאנשי מקצוע".
"ההכשרות עוזרות לדייק את הידע והיכולות שלנו"
ליפית גליקמן, מנהלת משרד ומובילת צמיחה במרפאת מכבי טבעי בחיפה, יש נקודת מבט רחבה כמי שהיתה מתאמת והשתלבה בצוות הניהולי של המרפאה בשנתיים האחרונות.
את ההכשרה בתחום 'שירות יוזם' יפית עברה בעצמה ומשתתפות בה כל מתאמות השירות של מכבי טבעי, שהן למעשה 'הקו הראשון' במפגש עם המטופלים במרפאה. "פעמים רבות המטופלים שלנו מגיעים אלינו כאובים. בסיטואציות האלה, לא כל הדברים גלויים ולפעמים מטופל יכול להיות כעוס או חסר סבלנות. יש המון נכונות מצד המתאמות לעזור למטופל, והמיומנות של שירות יוזם שלמדנו וגם תרגלנו בקורס, עוזרת לנו לגרום למטופל להפתח אלינו ולקבל מאיתנו את העזרה שלה הוא זקוק".
ההכשרה למתאמות חדשות פותחה, בין השאר, כחלק מסקר שחקר את הצרכים המקצועיים ושאיפת ההתפתחות של המתאמות וצוותי הניהול. "בקמפוס המתאמות מקבלות את כל הידע בנחת ולפי הסדר הנכון - מאוריינטציה לארגון, הכרות עם סוגי הטיפולים, מערכות ממוחשבות, מיומנויות בנושאי שירות ותקשורת ויש תגובות מעולות ממתאמות שלנו. במרפאה הן 'קופצות למים' ואנחנו גם מלוות אותן בחניכה", יפית מסבירה.
הכשרה נוספת שבה יפית השתתפה היתה קורס אקסל שמוצע בכמה רמות ידע. כמנהלת משרד היא מרגישה שקיבלה כלי עבודה מעשי, שעוזר לה לעבוד בצורה מהירה ויעילה יותר ומשמש אותה לא רק בעבודה אלא בכלל בחיים: "גם אם לחלקנו יש נסיון, הקמפוס נותן לנו כלים לעבוד בצורה מקצועית ויעילה יותר". היא מסכמת.
"הכשרה היא לא רק הלמידה אלא מקום שבו אנחנו פוגשות קולגות ממרפאות של מכבי טבעי בכל הארץ. זה נחמד לשתף בנסיון, לשמוע דעות של אחרות וגם רעיונות שאנחנו מיישמות במרפאה שלנו. לפעמים אפילו נוצרים קשרים חברתיים במפגשים האלה", יפית מספרת.
"ההכשרה שלנו היא עוד מקום שבו אנחנו מרגישות שרואים אותנו ומשקיעים בנו, ואז קל לנו לראות את המטופלים. עובדים כאן באוירה מאוד מיוחדת בשיתוף פעולה מדהים של הצוות וגם אחרי 7 שנים, אני קמה עם חשק ורצון לעבודה".