הומיאופתיה לטיפול במחלות חורף בילדים ותינוקות

המידע המקצועי בכתבה באדיבות: מורן בן נתן, הומאופתית קלאסית (RCHom), מכבי טבעי

הומיאופתיה ככלי טיפול במחלות חורף בילדים ותינוקות

מהי הומיאופתיה קלאסית

הומיאופתיה קלאסית מטפלת בכל אדם כישות אינדיווידואלית ומטרתה העיקרית היא לעורר את מנגנון הריפוי הטבעי של הגוף.

המילה "הומיאופתיה" משקפת את עיקרון הריפוי ההומאופתי "דומה בדומה ירפא" -   חומר שביכולתו ליצור באדם הבריא סימפטומים, יכול, בצורתו ההומיאופתית לרפא אדם אחר החולה באותם הסימפטומים. כך לדוגמה התרופה ההומיאופתית קפיאה, המיוצרת מפולי קפה, משמשת בין היתר לטיפול בנדודי שינה, בעוד הקפה ידוע כגורם לעירנות.

 

תהליך הטיפול ההומאופתי

בתהליך הטיפול, ההומאופת מתאים את ה"רמדי" (התרופה ההומאופתית) המתאימה ביותר לכל מאפייני המחלה של המטופל. התאמה זו מבוצעת באמצעות תהליך של שיחה פתוחה, כנה וקשובה המתקיימת בין המטפל למטופל. במהלך השיחה ההומאופת מאבחן את המטופל הן מבחינת מאפיינים רוחניים ורגשיים והן מבחינה פיזית.

את הרמדי המתאימה (similimum) נוטל המטופל בצורה מינימלית, מדוללת ומנוערת והיא עוברת כחוט השני בין מאפייני המחלה הקיימים. הרמדי מחזקת את האנרגיה הויטלית – כוח החיים, ומעוררת את כוחות הריפוי הטבעיים הקיימים בגוף ובכך גורמת להשבת הבריאות.

הרמדי פועלת באופן עדין, מעורר השראה ולא גורמת לתופעות לוואי או התמכרות.

הומיאופתיה – הצלחה עולמית (1)

ההומיאופתיה נמצאת בשימוש יותר מ-200 שנה ועל פי הארגון הבריאות העולמי World Health Organization כ-500 מיליון בני אדם בעולם נעזרים בטיפול ההומאופתי, ועל כן היא הרפואה השנייה בגודלה בעולם. ההומיאופתיה מהווה חלק אינטגרלי מתוכנית הבריאות של אנגליה, ברזיל, צ'ילה, הודו מכסיקו ומדינות נוספות. השימוש בהומיאופתיה כתהליך טיפול מרכזי הולך ומתעצם וכ-60% מהאוכלוסייה בצרפת וגרמניה מטופלים ברפואה זו ואף בית המלוכה האנגלי הוא תומך נלהב של ההומיאופתיה  ומשמש כפטרון של בית החולים ההומאופתי המלכותי בלונדון.

בשנת 2011 הוגש דוח ממשלת שוויץ לגבי הרפואה ההומאופתית שייצג את ההערכה המקיפה ביותר לגבי הרפואה ההומאופתית שנכתב אי פעם בידי ממשלה. דוח פורץ דרך זה, אישר כי הטיפולים ההומאופתים יעילים ומשתלמים ובכך הפכה ההומיאופתיה לחלק מתוכנית הבריאות הרפואית הלאומית של שוויץ וכן תחום הרפואה המשלימה והאינטגרטיבית הפך לחלק מהחוקה של המדינה.

הדוח מצא הוכחות מוצקות התומכות בעובדה כי ההומיאופתיה יעילה במיוחד בטיפול בזיהומים בדרכי הנשימה העליונות ובאלרגיות של מערכת הנשימה. הדוח אישר כי תרופה הומאופתית בדילולים גבוהים גורמת לויסות-איזון והשבה למצב תקין של תאים באורגניזם חיים. ב-20 מתוך 22 ניסויים קלינים נמצא שההומיאופתיה יעילה וכל זאת ללא תופעות לוואי. 6 מתוך 7 ניסויים מבוקרים שהשוו הומיאופתיה לרפואה הקונבנציונאלית הוכיחו שההומיאופתיה יעילה יותר מהרפואה הקונבנציונאלית. במחקר השביעי היעילות של ההומיאופתיה הייתה זהה לרפואה הקונבנציונאלית.

המחקרים בחנו גם אם קיימת השפעת פלצבו ("אין בו") על המטופלים והתוצאות הראו באופן ברור  שב-12 מתוך 16 מהניסויים ההשפעה החיובית נבעה מהשפעת הרמדי ולא השפעת אפקט הפלצבו.

טיפול הומאופתי במחלות חורף אצל תינוקות וילדים

בחורף אנו עדים למחלות רבות הפוקדות את ילדינו בעיקר בשנים הראשונות לחייהם. רוב מחלות החורף הן אקוטיות (ולא כרוניות) כלומר, המחלה האקוטית מופיעה בפתאומיות, נשארת לזמן קצר ולאחר מכן נעלמת. במחלה זו תהליך התשאול והתאמת הרמדי שונה וקצר יותר מאשר בטיפול במחלות כרוניות ומתבסס על הבחנה מבדלת הקשורה למאפייני המחלה האקוטית בלבד. הרמדי ההומאופתית מסייעת לחולה בהתמודדות טובה יותר מול המחלה, מקצרת את משכה וביכולתה למנוע סיבוכים עתידיים השכיחים במיוחד במחלות חורף בילדים. אנו ההומאופתים אף עדים לכך שילדים המטופלים דרך קבע בהומיאופתיה חסונים יותר ומועדים פחות למחלות אקוטיות באופן כללי.

 

 

הצטננות  (Common Cold)

ילדים חולים בממוצע בנגיף זה 10-6 פעמים בשנה ובעיקר בחורף. ההצטננות נגרמת על ידי וירוס המערב את האף, הסינוסים והגרון. ההדבקה לרוב היא במגע עם ההפרשות דרך מערכת הנשימה (שיעול, התעטשות).

ההומאופת נדרש בתהליך הטיפול לבצע הבחנה מבדלת שבסופה הוא ימליץ על הרמדי המתאימה ביותר. ההבחנה המבדלת נעשית באופן פרטני וייחודי לכל חולה ולא מן הנמנע ששני חולים בהצטננות יקבלו כל אחד רמדי שונה.

דוגמאות לתרופות הומאופתיות לטיפול בהצטננות:

הרמדי (Allium- Cepa (all-c מופקת מצמח הבצל ותינתן בעת אבחנה מבדלת הכוללת את הסימפטומים של נזלת זורמת עם התעטשויות ועיניים דומעות. האף אדום ומגורה והנזלת צורבת את השפה העליונה, העיניים שורפות ורגישות לאור. כל הסימפטומים הנ"ל מוטבים באוויר הפתוח ומורעים בחדר חם ובשעות הערב.

הרמדי Ars- Alb)  ARSENICUM ALBUM ) שהינו מינרל בשם ארסן (וידוע גם בשם זרניך) יינתן בהבחנה מבדלת הכוללת - חולה מצונן עם סימפטומים של הצטננות בעלת הפרשות מימיות מהעיניים ומהאף השורפות את העור, התעטשויות מרובות ואף גדוש. המטופל חרד למצבו הבריאותי וחסר סבלנות. הוא רגיש לקור ומתקשה לחמם את עצמו. הסימפטומים מוחמרים מקור, ומוטבים בחום.

שפעת  (Flu)

בכל שנה חולים בשפעת 20%-10% מהאוכלוסייה בעולם. ילדים נוטים לפתח פי 3-2  יותר את המחלה מאשר מבוגרים. השפעת נגרמת על ידי נגיף המערב את הריאות ודרכי הנשימה ומתפשטת על ידי שיעול או התעטשות.

לעומת ההצטננות, לשפעת ישנה התחלה סוערת יותר עם חום גבוה, מלווה בצמרמורות ורעידות, כאבי ראש חזקים, שיעול יבש וטורדני, וכן בדומה להצטננות כאבי גרון וגודש אף. סימפטומים שכיחים שאינם אופייניים להצטננות הם כאבי שרירים ועייפות רבה, בחילות והקאות.

ילדים מתחת לגיל שנתיים פגיעים למחלת השפעת.

מסיבה זו יש לשים לב כי במידה והשיעול מחמיר, ישנם קשיי נשימה וכאשר החום ממשיך לעלות ולא יורד - יש להיוועץ ברופא בשל החשש מדלקת ריאות.

דוגמאות לתרופות הומאופתיות לטיפול בשפעת -

הרמדי Anas- B ("הומאופלו" של חברת לייף), נמצאה במחקרים כיעילה כאשר ניתנת ב-48-24 השעות הראשונות להדבקה. הרמדי עוזרת לגוף להתמודד עם המחלה, מקלה על הסימפטומים ומקצרת את זמן המחלה.

(GELSEMIUM (Gels היא רמדי נוספת לטיפול בשפעת. רמדי זו מופקת מפרח היסמין  ממשפחת הלוגניים. ההבחנה המבדלת של הרמדי כוללת עייפות שרירית קיצונית ורעידות, כאבי גוף, הרגשת עייפות ניכרת, כבדות, אפטיה ועיניים כבדות שבקושי נפתחות, צמרמורת העולה ויורדת במעלה עמוד השדרה, גרון אדום ונפוח ולרוב ללא צימאון. במקרים רבים כאבי הראש החזקים של החולים מוטבים לאחר מתן שתן.

הרמדי (Bryonia (Bry כדוגמה נוספת לטיפול בשפעת תינתן כאשר התפתחות המחלה מתרחשת באופן הדרגתי ואטי. הסימפטומים של החולה יכללו עצבנות, רצון להיות לבד וללא הפרעה, כאבי שרירים וכאבי פרקים המורעים בתנועה ומוטבים במנוחה, צימאון לכמויות גדולות של מים, עור יבש, לשון מחופה, הזעה, שפתיים סדוקות וכאב ראש חד צדדי.

ברונכיטיס

מעל 25% מהחולים בברונכיטיס הם ילדים והשכיחות גבוהה בילדים מתחת לגיל 5. הדלקת מצויה בדרכי הנשימה המרכזיות.

הסימפטומים כוללים קושי בנשימה ולעתים שיעול מוגלתי הנמשך מספר שבועות. ילדים יכולים לפתח חום בינוני עד גבוה.

הרמדי Ant-t) ANTIMONIUM  TARTARICUM ) היא שכיחה ומקובלת לטיפול במחלה זו בעיקר אצל ילדים וקשישים. הרמדי תינתן כאשר לחולה יש סימפטומים של שיעול לח וכאשר קיימת ליחה רבה היושבת בחזה עם קושי רב להוציאה החוצה.

הרמדי (HEP-S)  HEPAR   SULPHURICUM   תינתן כאשר קיימת רגישות רבה לאוויר קר. הקור יוצר שיעול והתעטשויות. שיעול לח מוחמר בבוקר וכך גם הפרשות מסריחות בצבע צהוב-ירוק.

טיפול הומיאופתי בילדה בת 8 - סיפור מקרה

כמטפלת הומאופתית אני נחשפת באופן תדיר לרגשותיהם העזים ביותר של מטופליי. אחד המקרים האחרונים הזכורים לי אירע במסגרת עבודתי במכבי טבעי כאשר זכיתי להתוודע לילדה מקסימה בת 8. הילדה, הקטנה מבין אחיותיה, הגיעה עם מכאובים רבים – רגשיים ופיזיים. תהליך הטיפול החל בשלב התשאול המעמיק מול האם ולאחר מכן באופן עדין ומחבק מול הילדה.

האם ציינה שהילדה נוטה לחלות באופן תדיר במשך השנה ובעיקר בחורף. יש לה רגישות גבוהה מאוד לקור (מתקררת בקלות לאחר חשיפה לקור).

הילדה חולה בשכיחות גבוהה בדלקות שונות בגוף – גרון, ריאות, אוזניים ומתלוננת על הפרשות רבות בעלות אופי צהוב מוגלתי.  האם המשיכה לספר בעיניים דומעות שההתאוששות מכל מחלה היא קשה וארוכה – "עד שהיא סופסוף מתאוששת, הילדה נופלת שוב  למחלה אחרת".

האם הוסיפה שבתה קיבלה מהסביבה המון תשומת לב והייתה "הילדה הקטנה ואהובה של הבית", עם השנים אחותה המבוגרת ממנה תפסה את מקומה וכעת האחות הגדולה מקבלת מחמאות רבות – היא יפה מאוד ומקובלת חברתית, כולם אוהבים אותה, היא תלמידה מצטיינת, כישרונית וספורטאית מעולה.

בשיחה פתוחה מבינה ותומכת שקיימתי עם הילדה עלה באופן ברור וחד נושא ההשוואה מול אחותה הגדולה. הילדה כעסה על אחותה ועל הוריה, רבה אתם והרגישה במחיצתם לא אהובה ופגועה. בבכי סיפרה שהיא מנסה בכל כוחותיה להצליח במעשיה אך ללא הצלחה. "אני עצובה ובוכה הרבה לבד בחדר", אני מכוערת, אני רוצה למות, אני מפחדת שמשהו לא בסדר אתי, בבריאות שלי, אני רוצה למות...".

בהסתכלות על הילדה, עורה נראה יבש מאוד וידיה היו סדוקות מיובש. בעוד שעל גבה הופיעו אבצסים כואבים בעלי הפרשה צהובה.

לאחר הבנת מצבה של הילדה על היבטיו השונים (רגשיים ופיזים), היה לי ברור שמדובר במחלה שאיננה אקוטית גרידא, אלא בהתפרצויות אקוטיות של המצב הכרוני. החלטתי להמליץ על רמדי בשם Calc- sulfרמדי זו מורכבת משני מינרלים המשלימים את הטיפול הנכון:

Calcareaמינרל זה משקף את הצורך ביציבות וביטחון.

Sulfurמינרל המספק את האלמנט של האגו והצורך בהערכה.

שילוב מינרלים אלו יוצר את המלח Calc sulf. רמדי זו מומלצת כאשר תחושת המטופל היא של חוסר הערכה במקום שבו היציבות והביטחון חשובים (בית ההורים למשל). הרגשה זו יוצרת מרמור המביא למריבות והתפרצויות זעם. מנגד קיימת עשייה ועזרה רבה לשם קבלת הערכה ותשומת לב . ברמה הפיזית יש למטופל נטייה גבוהה לדלקות עם הפרשות צהובות- ירוקות. אצל ילדים עלולה להתפתח תלות ופחדים כגון פחד מחושך ולילה. הם יכולים להיות עקשניים ואפילו מרושעים כלפי אותם אנשים שמהם לא זוכים להערכה ולהסכמה.

היכולת לזהות ולאבחן את הרמדי הנכונה היא מהותית להצלחת הטיפול וניתן לאמת את ההצלחה רק לאחר מספר מפגשים נוספים.

כעבור חודשיים, בפגישת המעקב, הילדה נראתה הרבה יותר טוב. הסדקים על עורה השתפרו ומצבה הבריאותי הכללי היה במגמת שיפור מתמדת. שמתי לב בעיקר לכך שהילדה הגיעה מחויכת, שמחה ועם בטחון עצמי. ניגוד גמור לפגישה הראשונה עמה.

כעבור ארבעה חודשים מתחילת הטיפול התקשרה אלי האם וממש יכולתי להרגיש את השמחה שהועברה בשיחה. האם ציינה שהיא "קיבלה את הילדה שלה בחזרה", הילדה כבר לא נהגה להתלונן והאווירה הכללית בבית השתפרה משמעותית.

חצי שנה לאחר מכן, חוותה הילדה דלקת גרון, האם והבת סיפרו שבמקרה זה כל מהלך המחלה היה שונה באופיו לחלוטין מקודמיו.

היא לא נפלה לעייפות קשה והתסמינים היו קלים מאוד, בנוסף ההתאוששות הייתה מהירה מתמיד. במקביל גם מצב עורה השתפר ולא ניכרו אבצסים והסדקים האופייניים שהיו.

הילדה סיפרה לי שהיא מאושרת, לא מרגישה רגשות שליליים כלפי המשפחה, ואף הוסיפה שהיא מרוכזת יותר בכיתה. "כיף לי לקום בבוקר ולבלות עם חברות".

תארו לעצמכם כמה סיפוק ניתן לקבל מילדה בת 8 עם חיוך ענק שמודה ומחבקת אותי בזכות הרגשתה. ממש זכות גדולה.

 

ביבליוגרפיה:

(1)  Bornhoft, Gudrun, and Matthiessen, Peter F. Homeopathy in Healthcare: Effectiveness, Appropriateness, Safety, Costs. Goslar, Germany: Springer, 2011