מתאמות השירות של מכבי טבעי הן הפנים והיד המושטת לכל מטופל שנכנס למרפאה. רבות מהן הגיעו לתפקיד אחרי קריירה ארוכת שנים במקצועות שונים - יש שיאמרו אפילו רחוקים מעולם הרפואה המשלימה. שלוש מתאמות שלנו מספרות על התפקיד, מה לקחו איתן מהעיסוק הקודם ולמה הן אוהבות כל כך את התפקיד
"תמיד יש מה ללמוד. זה היופי!"
עבור תמר גל, מתאמת שירות במרפאת קריית מוצקין, העבודה כמתאמת שירות היא לא פחות משליחות. עם 13 שנים בעברה כתומכת הוראה לילדים לקויי למידה, אין ספק שהענקת חום וסיוע הם חלק בלתי נפרד מהאישיות שלה. "בזכות המקצוע הקודם שלי, למדתי איך לראות את הילד ואיך לקבל אותו", היא אומרת. "כאן, אני זוכה לראות אנשים מכל הגילאים שצריכים בדיוק את אותו מענה וחיזוק".
כמי שהגיעה לתפקיד לפני 3 שנים בסמוך להתפרצות הקורונה, היא מחברת את הצמיחה של התחום גם להשפעות אותו משבר. "המגע היה חסר לאנשים. הם הגיעו למצבים קשים עם חרדות ודכאונות, וזה איפשר לרפואה המשלימה להוכיח את עצמה". כמי שטופלה בעצמה וגם ילדיה טופלו במגוון שיטות של רפואה משלימה, הנושא יקר לליבה של תמר והיא שמחה לקחת חלק בהתפתחות שלו. " הביקוש גדל, סוגי הטיפולים והסדנאות מתרחבים והם זמינים יותר".
לדבריה של תמר, היכולת להזדהות עם מטופלים היא סוד הקסם שלה כמתאמת שירות. "באתי מתחום ההוראה ואני יכולה להגיד למטופלים שהייתי בנעליהם: ביליתי ימים על הרגליים ואני מבינה את הלחץ שהם חווים. היום, כמתאמת שירות אני יכולה להרגיע ולתת להם את האמונה שהטיפול יקל ויעזור".
תמר לא מסתירה את העובדה שהרפואה האינטגרטיבית יכולה להיות עולם רחב ומורכב, עם כמות מידע שאולי קצת מבהילה בימים הראשונים. "בהתחלה הרגשתי שצריך להיות וונדרוומן, אבל המתאמות הוותיקות נתנו לי יד תומכת שאין לתאר ואת החומר המקצועי הראשוני למדתי בעזרת קורס הכשרה למתאמות, לומדה להכרת הטיפולים וליווי של הצוות".
גם היום אחרי 3 שנים בתפקיד, היא נמצאת בלמידה מתמדת: "אפשר ללמוד המון מהצוות שלנו על שיטות עבודה, שילוב בין טיפולים, וגם דברים קטנים כמו חימום המחט בדיקור. אלה דברים שפותחים לנו את הדמיון. הרצון של הצוות במרפאה שאצליח והגישה שכל טעות היא הזדמנות ללמידה, עזרו לי להיכנס מהר לעניינים. גם אחרי שנים כשאני יודעת את העבודה מצויין, תמיד יש מה ללמוד. זה היופי!".
אחרי שבילתה במסדרונות בתי הספר, תמר מרגישה בנוח במרפאה עם צוות המטפלים, המתאמות והמנהלות שכבר הפכו לקרובים. "יש כאן אנשים מדהימים, אחד יותר מהשני. התמיכה, האיכפתיות והגיבוי אפשרו לי להתפתח. זו בהחלט עבודה שיש בה יותר אינטראקציה ממה שהייתי רגילה ואני לומדת מזה, מגלה שיש לי לא מעט לתת ולשמחתי, גם מקבלת המון בחזרה".
"מראים לנו כמה אנחנו חשובות"
מתבונן מהצד אולי יסתכל על אהובה ישראלי של היום, ויגיד שהיא התרחקה מחייה הקודמים, אבל לדבריה, ההבדל לא כל כך גדול. אחרי שניהלה ואימנה בסטודיו לכושר לנשים במשך 7 שנים, היא מרגישה שבסך הכל מצאה לה פינה חדשה באותו עולם. "הקשר של גוף-נפש תמיד היה חלק ממני. לכן כמי שעסקה בספורט (זומבה, פילאטיס, עיצוב, אירובי ועוד), רפואה משלימה הייתה קרובה אליי. זה הכל חלק מאיך שאדם דואג לעצמו".
בתפקידה כמתאמת שירות במרפאת מכבי טבעי בפתח תקווה, אהובה משתמשת בקשרים וגם בכישורים מגוונים שרכשה במהלך הקריירה שלה. "כמו בסטודיו" היא אומרת, "אני מחוברת להיבט החברתי ולמגע עם הקהילה. יש אנשים שמכירים אותי בעיר מהעיסוק הקודם שלי, ואני שמחה להביא וגם לשמר אצלנו מטופלים.עם חלקם אני בקשר אישי. גם בכישורי המכירות שלי אני משתמשת בעבודה השוטפת ובמכירת סדרות טיפולים".
אך אלו לא רק מטופלים שאהובה קירבה למכבי טבעי, אלא גם עובדים. כיום, היא יכולה למנות כבר רפלקסולוג, הומאופת ושתי מתאמות שהגיעו בזכותה. "אני נהנית במקום העבודה שלי, מאמינה במנהלים ובתנאים שלנו, אז אני ממליצה בלב שלם למי שאני יכולה, והם מרוצים". אהובה מספרת על מקום גמיש, על אפשרות להתאים את אחוזי המשרה לצרכים האישיים ואף על יד תומכת שהמערכת מציעה לעובדים שנקלעים לצרה אישית, בין אם בעיה רפואית לקרוב משפחה, או אירוע שמצריך היעדרות ממושכת.
"בחמש השנים שאני כאן, צמחנו מסניף קטן למרפאה מרשימה, כי זה ארגון שמוביל בתחום המקצועי, עם גישה שפתוחה לשינויים ומחויבות להשתפר". בשנים האחרונות, היא מספרת, גם נעשו צעדים כדי להקל ולשפר את העבודה של מתאמות השירות, מתוך הבנה שעליהן נשענת המערכת. "יש לנו הכשרה מקצועית וגם תכני העשרה כמו קורסים באקסל או בנושאים של שירות. התחדשנו במדים ייצוגיים ויש ערבי גיבוש ועוד אירועי הוקרה שמראים לנו כמה אנחנו חשובות. המקום הזה רק הולך ומתפתח".
הלמידה האמיתית היא בעשייה
כשפוגשים את החיוך של לימור קלאתי בשולחן הקבלה במרפאת פתח תקווה, קשה לדמיין שלפני כמה שנים עסקה בתחום שאפילו לא מצריך מגע עם אנשים. בעברה עסקה בפיתוח מעגלים חשמליים והרכבות אלקטרוניקה במוצרים - תחום תובעני שמצריך לעתים עבודה מסביב לשעון. "התפקיד דרש המון שעות עם עצמך וברמת הריכוז זה קצת כמו להיות מנתח. בזמנו, בטח שלא חשבתי שאני יכולה לעבוד עם קהל".
אך הגורל מזמן תכניות אחרות, וכעבור שתי לידות והפסקה ממושכת מעבודה, לימור חיפשה תעסוקה חדשה, והתאהבה במכבי טבעי. "הגעתי למכבי טבעי לטיפולים וקסמה לי האווירה הרגועה שתמיד שררה במרפאה. מכרה שלי שעבדה כמתאמת המליצה עליי, הגעתי לראיון ומהר מאוד התחלתי לעבוד".
אחרי שנים מחוץ למעגל העבודה, לימור מודה שהביטחון שלה מעט התערער. "המערכות הממוחשבות נראו לי כמו סינית, התחום כולו היה זר וכמובן העבודה מול קהל, אבל אמרתי לעצמי שצריך לקפוץ למים". עם הכשרה צמודה ואמונה בעצמה, לא לקח זמן עד שהשתלטה על העניינים. "בתכל'ס, הלמידה האמיתית היא בעשייה. היום, עם ותק של 6 שנים, אני חונכת של מתאמות חדשות".
היום העבודה מול קהל היא כבר טבע שני ללימור, שמצאה דרכים לשמור על גישה חיובית מול כל אחד. "יש המון מטופלים ומטופלות מדהימים שמעריכים אותנו ועם זאת, לעבוד עם קהל זה לא תמיד פשוט. היום אני לא מתרגשת ויודעת לתת מענה למטופל שנסער מסיבה כלשהי".
כשלימור מספרת על המרפאה בפתח תקווה היא מתארת משפחה. מקום שנשארים בו כי טוב ונעים, עם צוות מתאמות מגובש ויחסים נהדרים עם המטפלים והמנהלות. נשמע שדרך התפקיד במכבי טבעי היא גם גילתה משהו על עצמה. "הגעתי מתחום שונה לחלוטין, למדתי, השתלבתי והרווחתי עוד תחום לעסוק בו. לפעמים הבנאדם עצמו לא יודע שחבויה בו יכולת מסויימת".