לחץ וחרדה בקרב ילדים ובני נוער

ד"ר גלי שטופמן, מנהלת אגף הרפואה במכבי טבעי

טיפול במצבי לחץ נפשי באמצעות רפואה משלימה

אירועים קשים מטלטלים את הגוף והנפש. לפי תפיסת הרפואה הסינית, אירועים טראומתיים מפזרים את האנרגיה (הצ'י) שלנו ומערערים את תחושת היציבות. הרגשות שאנו חווים, פחד או חרדה, מייצרים חוסר איזון במערכות הגוף השונות ומביאים להפרעה לזרימה התקינה של האנרגיה ולתפקוד התקין של הגוף והנפש.

הטיפול ברפואה הסינית וברפואה המשלימה בכלל, הוא טיפול הוליסטי.
מעצם מהותו, הטיפול נוגע ברבדים השונים שלנו – גופניים, רגשיים ונפשיים, באותו הזמן, ולכן מתאים להתמודדות עם מצבי לחץ, חרדה, בהלה גדולה, עצב או פחד.

אילו טיפולים משלימים יכולים להקל על לחץ נפשי?

  • דיקור סיני יכול להשפיע על הרבדים השונים: גופניים, רגשיים ונפשיים. במצבי דחק, מסייע הדיקור ליצירת תחושה של עיגון ויציבות ומשפר זרימת אנרגיה הנחסמת בשל הרגשות הקשים העולים במצבים אלו. באופן זה, מביא הדיקור לתחושה של שלווה ויציבות, מפחית רגשות של חרדה ואי שקט ומאפשר למטופל לגייס כוחות ותעצומות להתמודדות עם המציאות המאתגרת.
  • טווינא – הטיפול יכול לסייע בהתמודדות במצבי חרדה באמצעות תמיכה במערכות שאינן מאוזנות. המגע המדויק, רוך לצד מגע עוצמתי, פותח חסימות בזרימת האנרגיה, מספק תחושה של עיגון ובכך מסייע להפיג מתח וחרדה.
  • רפלקסולוגיה – העיסוי העדין בכפות הרגליים מסייע לשחרור אנדורפינים (הורמונים טבעיים הקיימים בגוף - משככי כאבים ומשפרי מצב רוח), ובכך תומך באיזון הרגשי ובשיפור מצב הרוח.
  • נטורופתיה – תזונה נכונה עשויה במידה רבה לשפר את התפקוד של מערכת העצבים, ולסייע בהתמודדות הגוף עם לחצים ומתחים, ולספק לגוף איזון, יציבות וכוחות להתמודדות עם מצבי דחק.
  • הומאופתיה – מטופלים שונים עשויים להגיב באופן שונה למצבי דחק. הביטויים הרגשיים יכולים להיות מגוונים – תחושת מתח, חרדה, אי שקט, קשיי שינה, כעס. ההומיאופת/ית מזהה את דפוסי התגובה האישיים של המטופל/ת ומתאים/ה עבורו/ה תכשיר אישי המיועד למיתון התגובה הרגשית והשגת תחושה של איזון ושלווה.